گازسنجی و گازهای قابل شناسایی


گازسنجی در صنایع مختلف با استفاده از آشکارسازهای گاز ثابت یا قابل حمل انجام می­شود و اطلاعات اساسی و جامعی در مورد تشخیص گاز ارائه می دهد. آشکارسازهای گاز و دستگاه‌های نظارت بر محیط زیست با شناسایی سریع گازهای قابل احتراق و سمی (CO و H2S ) و همچنین شناسایی کمبود اکسیژن محیط، از وقوع فاجعه جلوگیری کرده و از مردم در برابر خطرات نامرئی محافظت می‌کنند. این دستگاه با ایجاد محیطی امن برای کارکنان صنایع به رشد و توسعه آ­ن­ها کمک می­کند.

در انفجار ناشی از گاز 3 المان در این پدیده تاثیرگذار می­باشند که شامل ماده احتراقی، گاز احتراقی حامی و یک منبع احتراق مانند دما و فشار می­باشد. در صورت نبود هریک از موارد بالا پدیده انفجار رخ نمی­دهد. برای جلوگیری از انفجار و احتراق ضروری بوده در درصد گازهای احتراقی حامی کمتر از حد استاندارد انفجار باشند. از جمله مهمترین گازهای احتراقی می­توان به اکسیژن، پروپیلن، وینیل کلراید، استالدهید، گاز سیلان، اتیلن و گاز مونوکسیدکربن  اشاره کرد. اگر هر یک از گازها و بخارهای احتراقی با اکسیژن و یا هوا ترکیب شود، در حضور منبع احتراقی دما و فشار خاص در محدوده­ی غلظتی خاصی از گاز انفجار رخ می­دهد. به کمترین غلظت گاز در محیط که باعث انفجار نشود lower explosive limit(LEL) گفته می­شود و به بیشترین مقدار محدوده گاز که باعث انفجار شود upper explosive limit(UEL) گفته می­شود. مقدار LEL توسط فرآیندهای آزمایشگاهی محاسبه می­شود اما با توجه به شرایط و روش انجام آزمایش، این مقدار می­تواند تغییر کند. گازسنجی معمولا براساس این مقدار انجام می­شود زیرا اگر گازی در غلظت بالاتر از UEL قرار گیرد و یا در صورت نشت گاز در اتمسفر، گاز در محدوده­ی انفجار قرار می­گیرد. این مقدار به صورت %LEL گزارش می­شود.

تصویر 1- محدوده­ی غلظتی گازهای قابل اشتعال که در این محدوده اشتعال گاز رخ نمی­دهد

گازهایی که به عنوان محصول جانبی فرآیند در صنعت ایجاد می­شوند اغلب حاوی گازهای سمی هستند که حتی در مقدار خیلی کم می­توانند باعث بیماری و حتی مرگ افراد شوند. گازهای مانند H2S عطر خاصی دارند و توسط انسان­ها شناسایی می­شوند اما محدوده خطرناک آن (1PPM) برای انسان نیز غیر قابل تشخیص بوده است. یکی از این نمونه‌های گاز سمی، مونوکسید کربن (CO) است، یک گاز بالقوه کشنده که می‌تواند در اثر احتراق ناقص بخاری‌های گازی در خانه‌ها تولید شود. گاهی اوقات از آن به عنوان یک قاتل خاموش یاد می­شود، زیرا توانایی آن در مسموم کردن یا کشتن ناشناخته است.

اکسیژن یک ماده ضروری برای حفظ عملکرد بیولوژیکی انسان می­باشد و کمبود آن اثرات جدی بر بدن انسان، به ویژه مغز دارد. کمبود اکسیژن یک حالت بسیار خطرناک است که با نرخ بالای مرگ و میر در محل کار همراه است. بخش ایمنی و بهداشت صنعتی ژاپن، کمبود اکسیژن را شرایطی توصیف می‌کند که در آن غلظت اکسیژن در هوا کمتر از 18 درصد است. آشکارسازهای گاز برای تأیید اینکه غلظت اکسیژن حداقل 18٪ است استفاده می شود.

فرآیند گازسنجی به منظور شناخت گازهای سمی و قابل اشتعال انجام می­شود. انواع دستگاه­های گازسنج تولید شده توسط شرکت­های BW و MSA و دیگر شرکت­ها حاوی فیلترهایی برای کارایی درست می­باشند. به منظور کارکرد هرچه بهتر این دستگاه­ها و جلوگیری از وقوع حادثه در محل کار، تعویض به موقع فیلترها از ضروریات انجام گازسنجی می­باشد. در صورت قرارگیری در شرایط خاص آب و هوایی همچون شرایط HEAVY INDUSTRY تعویض به­هنگام این فیلترها کمک به حفظ ایمنی خواهد کرد. همچنین رطوبت بالای محیط از دیگر عوامل تاثیرگذار بر کارکرد این فیلترها بوده که منجر به تعویض فیلتر خواهد شد. در صورت تعویض نکردن به موقع فیلترها فشار وارده بر پمپ دستگاه باعث اختلال در کارایی آن و خطای محاسباتی آن می­شود که تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت.

از این رو شرکت رادین فرادید پترو صنعت فیلترهای بکاررفته در این دستگاه­ها را با تکنولوژی پیشرفته­ی نانوالیاف تولید نموده و در سریعتر زمان ممکن به دست بخش ایمنی کار (HSE) در شرکت­ها و صنایع مختلف می­رساند. همچنین تمامی قطعات یکی این دستگاه­ها توسط این شرکت تامین و تعمیر خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *